Sunday 19 September 2021

Mimpi - Mama

 Malam tadi emosiku berantakan; dan hari ini aku perlu menulis untuk menghilangkan goresan halus yang memedihkan jiwa.

Sudah lama jiwaku tidak butuh mengerjakan otak dan menyusun aksara lagi,

Sudah begitu lama aku tidak sebegini lelah menghadap manusia dan seumpanya lagi.

Namun hari ini, munculnya aku di sini bermakna jiwaku sedang tidak baik. dan perlu obat untuk merawat rasa yang sekarat.

dan itu terhenti ketika mama masuk ke dalam tidurku seawal subuh.

Di dalam mimpi tersebut kami kelihatan begitu rapat, dan sosok mama seperti begitu realistik sekali di deriaku 

Latarnya seperti di dapur lama kami, dan aku sedang membantunya di dapur. ketika itu hatiku terdetik kelegaan. 'Aku tidak mahu keluar dari sini, sini ada mama' Sepertinya aku ingin percaya yang direaliti itulah mimpi dan di sinilah duniaku sebenarnya setiapkali aku bermimpi soal mama. 

Aku memulakan bicara dengan mama "Ma, aku selalu mimpi orang yang sudah tiada, kenapa tu ar?" Soalku pada mama. bahasa 'aku' adalah lazim di rumah kami. sudah terbiasa sejak kecil membahasakan 'aku' pada orang tua kami.

"Kalau mimpi orang yang sudah tiada, sedekah dan bacalah doa-doa untuk dia." Jawab mama ringkas. Sumpah ketika itu aku tahu aku sedang bertanya sendiri kepada mama kenapa aku sering bermimpi soal dia, namun masih aku ingin menganggap mimpi ini adalah realiti.

Persoalanku terjawab. meski aku sememangnya sudah tahu jawapan tersebut. Jujur aku masih tertanya-tanya kenapa aku sering bermimpi soal mama dan tidak seperti mimpi-mimpi lain yang aku tidak bisa ingat. mimpi bersama mama adalah mimpi yang akan aku ingat sehingga dua tiga hari kemudian baru aku lupa.

Jiwaku tidak stabil pada malamnya, dan subuh tadi aku bermimpi soal mama. mungkin mama marah, aku terlalu emosi sehingga sudah lupa untuk mendoakan dia dan menghadiahkan dia alfatihah seperti selalu.

Ma, aku suka setiap kali aku mimpi pasal mama. 

Tapi aku takut, kalau satu hari nanti aku tidak ingin bangun dan hadap realiti sebab aku sudah selesa di alam mimpi dan hidup dengan kehadiran mama.

Mungkinkah hal seperti itu akan berlaku?

Ma, semoga syurga buatmu karna sosokmu tiada galang gantinya. Kaulah sosok yang telah aku jadikan contoh. karna kau seorang wanita yang kuat, sabar, tegar, ikhlas, setia yang pernah aku jumpa. belum lagi pernah aku mana-mana wanita dan ibu sekuat engkau.

Janji Allah itu pasti, dan aku yakin syurga buatmu ibu.

20/9/2021 - 10am


No comments:

Post a Comment